REPLIKACIJA HIJERARHIJSKIH MATRICA



Sviđa ti se? Javi ostalima!


                
                                                 Sanja Savić Milosavljević

REPLIKACIJA HIJERARHIJSKIH MATRICA
prikaz romana „Vreme svinga“ Zejdi Smit, str. 430, Arete, Beograd, 2019.

            Već na početku napomenuvši da je u pitanju roman britanske autorke, jamajčanskog porijekla sa trenutnim mjestom prebivališta u Sjedinjenim Američkim Državama, u ovom slučaju implicira na više od faktografskog podatka. Naime, Zejdi Smit već zanimljivim geografskim odrednicama svog života, određuje prilično precizne koordinate svom stvaralaštvu. Džulijen Barns, Jan Makjuan, Džinet Vinterson, ali i Salman Rušdi te Kazuo Išiguro, britanski su pisci u čijoj koloni maršira i Smitova, ali je i njena bliskost sa američkim piscima poput Džona Apdajka, Džonatana Frenzena, Ričarda Forda ili Toni Morisom takođe neporeciva. Ono što preuzima iz svog biološkog porjekla, iz porodične istorije je milje, čijim detaljnim raščlanjivanjem dolazi i do teme, postavljane na početku, one najkompleksnije: pitanja identiteta u savremenom svijetu.
            Zejdi Smit o pitanjima crnaca u Londonu piše bez političke korektnosti. Iskreno, precizno, ne izmičući se i ne uljepšavajući ničiju vizuru, pa ni sopstvenu. Kada treba da nam bude neprijatno, neprijatno je bez ikakvih poetskih zadrški i uobličavanja.
Priča počinje hronološkim završetkom: glavnu junakinju zatičemo usred medijskog skadnala u kojem prima prijetnju da će svi sada saznati „ko je ona zapravo“. Naizgled neprecizno, skokovito, junakinja se na mahove vraća u period svog odrastanja, „vrijeme svinga“ u kojem je u lokalnoj crkvi pohađala časove plesa sa najboljom drugaricom Trejsi i bila opčinjena mjuziklom „Vreme svinga“, Džordža Stivensa sa Fredom Asterom i Džindžer Rodžers u glavnim ulogama. Gotovo neprimijetno, a istovremeno zavodljivo u svojoj nepretencioznosti, Smitova postavlja model, matricu hijerarhijskog ponašanja između dvije žene (prvo sa majkom, zatim najboljom drugaricom, a potom sa šeficom, muzičarkom koja se bavi humanitarnim radom u zapadnoj Africi), i potrebno je stići gotovo do kraja knjige da bi se pred nama razjasnio mehanizam vrzinog kola, koje je bilo razvezano već na samom početku.  Ovim postupkom, shvatamo da nije bitan lažni mekgafin s kojim se autorka poigrala na početku: koji su to podaci koje je junakinja obznanila da zasluži medijski linč, a sa druge strane, dobijamo odgovor na mnogo značajnije, a na početku naizgled usputno pitanje.
Film „Vreme svinga“ kao lajt motiv, ali i bartovski punktum istovremeno je putokaz koji vodi ka srži problema, ali i slika iluzije za koju je neophodno da se sruši ne bi li se život nastavio dalje. Sva tri značajna odnosa koja je junakinja uspostavila sa ženama u životu, mijenjaju se nakon jednog jedinog postupka, slanja imejla. Njena majka, politička aktivistkinja i borac za prava crnaca u lokalnoj zajednici umire. Ejmi, za koju je radila kao lični asistent joj daje otkaz, a Trejsi, najbolja drugarica iz djetinjstva i plesni idol svih djevojčica iz kraja, odustaje od karijere plesačice, rodivši troje djece i potpuno se povukavši iz javnog života.
Razlomivši joj iluzije, Smitova junakinji ne pruža zamjenu za njih, ali joj itakako pruža odgovore, o kojima je ranije samo sporadično i plašljivo razmišljala.





Sviđa ti se? Javi ostalima!

Važna napomena!

Stranica na kojoj se nalazite je automatizovani servis web magazina Helly Cherry.
Redakcija našeg magazina je posvećena objavljivanju autorskog materijala. Iz tog razloga, i zbog nedostatka vremena, naša redakcija ne piše vesti i najave za nove koncerte, izdanja i razne manifestacije.
Ipak, ostavili smo mogućnost organizatorima, promoterima i svima ostalima da svoja dešavanja najave upravo putem ovog servisa. Vesti i najave koje oni šalju se automatski objavljuju na ovim stranicama (u obliku, obimu i sadržaju koji su sami odabrali) tako da naša redakcija nije odgovorna za taj deo sadržaja.

Pratite nas na Fejsbuku