They said we had a communist in the
family, I had to wear a mask. Karin Dreijer Andersson (The Knife Forest Families)
U Moći veštica s
početka juna --
potkastu koji sam, ispostaviće se prikladno, odslušao u subotu uoči grčkog
referendum-duma -- Fridom je pustio i stereolaborantsku
pesmu Je suis marxiste Groupuscule. Spominjanje londonske grupe
Stereolab od pre nekog vremena neizostavno me asocira na Aleksandra Vučića.
Naime, jedan moj oštrooki drug uočio je da Vučić onoliko liči na glavnu
stereolaborantkinju Leticiju Sadier (pardon, Lætitia; lik na stranu, dela vam
se i dalje razlikuju). Otvorio sam četvore uši i osim hipnotišućom muzikom
intrigirao se i naslovom pesme.
Je suis marxiste.
Tragični Šarli Ebdo izvesno je poslužio
kao inspiracija za svoje sugrađane iz
Groupuscule. Duo je 22. marta na pariskom
univerzitetu Nanterre snimio ovaj singl i objavio ga u simboličnih 68
primeraka. Jer šta je Francuska nego 1968, sloboda, jednakost, bratstvo, Sanjari (The Dreamers). Skoro sve što se na francuskom otpeva zvuči seksi, socijalistički,
posebno ovakav koldvejv (sintpop za nas iz nefrankofonih zemalja) za koji se ne
bih začudio da je zapravo nastao tokom tek dvocifrenodnevnog trajanja Pariske komune. Nepun vek i po anahronizma obaška. Sitnica.
Godine
1971, tačno stoleće od početka i kraja Pariske komune, osnovana je
kopenhagenska komuna Kristijanija, kvart izuzet iz EU (stvarno, kad napuštaš skvot, piše da ulaziš u
Evropsku uniju). U Kristijaniji -- među svojima, rekli bi mi saputnici -- bio
sam avgusta 2012. Ali, kako među svojima, to putovanje koštalo me je više nego
što bi ravnomernom raspodelom sredstava pripalo pojedincu! (Čak i njihove
razglednice koštale su više nego što bih od skvotera očekivao da naplate, ali
treba održati samoodrživost...) I, iako oduvek karakterisan kao skroman, imao
sam problem da pomirim izvesne privilegije kojih se ne odričem, a ovamo bih
hteo da svi imamo slično, jer zaista i nismo tako različiti. OK, među svojima,
samo sam prihvatio.
Iako moj (prez)imenjak nije taj
koji je marksista u Varljivom letu '68,
mislim da sam tada -- posle ponovljenog gledanja varljivog leta '13-e -- okačio
okruglog metalnog Lenjina na zid svoje sobe. A sigurno sam tada, odmah posle
filma, svojoj majci pustio i onda sveži video dua Ti, Koliko dana, na šta je ona -- naravno pod utiskom Leta -- rekla: Ha, marksisti! Da je
otac tad/ikad bio u mojoj sobi, svakako bi rekao: Ha, vuci Draškovići! I
inženjeru kakav je, okrugli Lenjin verovatno bi poslužio kao kružni lenjir, ili
čak kao frizbi, medaljon-frizbi za bacanje u jednom smeru.
Znači,
uticaj oca na moja leva skretanja trebalo bi isključiti, a ni majka se nije
pretrgla utičući. Mladost u realnom socijalizmu bila im je lepa. Nije što je
mladost, nego taj realni socijalizam... Moje (pret)predškolsko u SFRJ, to su
bili dani! Novotalasalo se umesto odlazaka u vrtić, vrtela se kaseta U škripcu:
O, je! Osnovna škola je promenila
sve. Nije što se raspala SFRJ, nego ta OŠ...
Kapiram
da sam kao osnovac, a sasvim sigurno kao gimnazijalac, počeo da primećujem
sumnjive tipove u majici s likom Čea Gevare. Masovnost je uvek sumnjiva. I
odbojna. Čak i kad se boriš za zajedništvo jednakih. Površno poznavanje nekih
od njih nije mi ulivalo poverenje da iza izlizanog Gevarinog lika stoji ideja.
Ljudi od ideja nađu posebniji način da ih izraze, mislio sam i izražavao.
Nisam
antiglobalista. Globalizam meni nije različit od kosmopolitizma i
internacionalizma. Štaviše, globalizam je možda jedina šansa zemalja poput
Srbije, ako takvih ima. Jer, koja druga centrifuga bi nas približila nekom
dalekom. Uostalom, Amerika, a i Engleska, zemlja je proleterska? Ne znam zašto
bi multinacionalna kompanija a priori bila lošija od neke lokalne palme ili
tigra. Ne znam ni zašto bi pesticidna poljoprivreda a priori bila bolja od
genetički modifikovane. Moj deda je u slobodno vreme kalemio, genetički
modifikovao voće, pa smo u dvorištu imali i limun. Ja to znanje nažalost nemam,
ali znam da još manje znaju protivnici GMO. Kritiku potrošačkog društva
ostavljam potrošačima, oni su vazda najglasniji između dva šopinga.
Ateizam
bih samo mogao da štikliram. Volim i kad vidim anarhosindikalnu nalepnicu u
Jagodini.

Nekad bi mi ovo što sam napisao
zvučalo previše demagoški. Danas kažem pa
šta. Kad omiljeni The Knife može da se zalaže za okončanje
ekstremnog bogatstva, zašto ne bih i ja, koji bogatstvo ni
nemam, ali i ne očekujem da nečije završi kod mene. Naivno očekujem solidarniju
disperziju.
Naivno je bilo i očekivanje da je
besplatan rtanjski festival PULjP održiv, pa je ove godine održan po trinaesti
put (STONER13ER), s gostima čak iz Amsterdama, Šveđanima, komšijama. Anarhisti
svih zemalja nađu način da se ujedine i veganišu zajedno.
Petar Cvetković Krstev